کد مطلب:223705 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

شرایط امامت
حسن بن علی بن فضال بنقل شیخ صدوق از پدرش نقل می كند كه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمود برای امام علاماتی است كه هر كس دارای آن نشانها و شرائط باشد او امام منصوص و معصوم است.

1 - اعم مردم 2 - حكیم ترین مردم 3 - پرهیزكارترین مردم 4 - با حلم ترین مردم 5 - شجاعترین 6 - با سخاوت ترین 7 - عابدترین 8 - ختنه شده 9 - پاكیزه و طیب باشد.

10 - از پشت سر ببیند چنانچه از پیش رو و طرفین می بیند.

11 - سایه ندارد 12 - ولی همیشه بیدار است 3 - آهنگ های غیبی را می شنود 14 - چون از شكم مادر متولد شود بدو كف دست بزمین افتد و سجده شكر كند 15 - خواب شیطانی نبیند 16 - زره ی رسولخدا بر اندامش زیبا باشد 17 - پلیدی از آنها دور است 18 - خودش قبل از دیگران عمل می كند 19 بمردم از پدر مهربان تر باشد 20 - از همه



[ صفحه 112]



مردم بخدا متواضع تر باشد 21 - بآنچه می گوید تعلیم می دهد و بهتر از دیگران عمل می كند 22 - بآنچه نهی می كند از همه بهتر پرهیز می كند 23 - دعاهای امام مستجاب است 24 - اسلحه رسول خدا نزد او است 25 - صحیفه علویه كه نام دوستانش در آن ثبت است نزد امام موجود است 26 - صحیفه ای از نام دشمنان دارد تمام طومار جامعه یا حفر كه شامل نقشه عالم وجود و مشحون همه وقایع جهان است و بمنزله نقشه آفرینش است نزد امام است و طول آن هفتاد ذراع است.

28 - حفر بزرگ و كوچك كه بر پوست بز می باشد و تمام علوم جهانی در آن مسطور است

29 - مصحف حضرت زهرا (ع) نزد اواست.

30 - امام بوسیله روح القدس همیشه حمایت و كمك و معاضدت می شود كه میان او و مخالفش ستونی از نور است كه تعلیمات ربوبی در آن نقش می بندد و بهمه علوم و وقایع اولین و آخرین واقف می گردد.

هر كس دعوی امامت كند باید واجد این شرایط باشد و ائمه اثنی عشر ما همه این شرایط را داشتند و وارث این تركه نبوی بودند و اكنون هم امام عصر عجل الله فرجه دارای این سی خصلت و شرط می باشند [1] .

وجود مبارك خود حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام بشهادت مورخین از زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از مصادیق واقعی این صفات بوده و امام هشتم و پیشوای بزرگ جهانیان است.


[1] عيون اخبار الرضا ص 119 - امير المؤمنين ص 46 - خصال صدوق ص 385 ج 2.